Korsika 2006

Joulukuun alussa teimme pikavisiitin Korsikalle, joka on siis Ranskalle kuuluva saari Sardinian pohjoispuolella. Google mapin kartta välimereltä, sekä tarkempi kartta Korsikasta

Lauantaina ennen kukon kiekaisua lensimme ensin Pariisiin Charles De Gauille josta bussilla Pariisin toiselle lentokentälle, Orlylle. Lentokentällä kenties maailman parhaan (tai ainakin parhaimmalta maistuneen) patongin jälkeen olikin aika lentää varsinaiseen kohteeseemme, eli Bastian kaupunkiin Korsikan koilliskulmaan.

Bastian lentokentältä lähti linja-auto keskustaan, joten matka keskustaan ja Central Hotel Bastia:lle sujui ilman karttaakin yllättävän sujuvasti normaalilla ihmettelyllä ja parin korttelin kiertelyllä.

Hotel Central Bastia

Illalla kiertelimme Bastian keskustaa ja löysimme paikallisen luistinradan. Siinä missä Helsingissä rautatietorin luistinrataa yritettiin vielä jäädyttää, oli paikallisilla +15 asteen lämpötilassa luistinrata ja väkeä riitti.

Skating

Ensimmäinen suurempi pettymys tuli vastaan kun kapearaiteinen juna Bastiasta Ajaccioon ei ratatöistä johtuen kulkenutkaan koko matkaa, vaan Ponte-Lecciassa juna vaihdettiin bussiin. No, menihän se matka näinkin, mutta bussilla loppumatka kesti yli kaksi tuntia. No, maisemat olivat bussistakin ihan asialliset, joten kyllä päivämatka Ajaccioon oli koko kuuden tunnin istumisen väärtti.

Train

Korsika oli ihan positiivinen kokemus. Jos sinne tulee joskus uudestaan lähdettyä, on varattava enemmän aikaa ja varusteita ja trekattava muutama etappi GR20:sta.

Koska linja-autoja takaisin lentokentälle kulki vain pari päivässä, lähdimme hyvissä ajoin iltapäivällä kohti lentokenttää ja Pariisissa odottavaa hotellia kohden. Parin korttelin jälkeen liikenne pysähtyi täysin ja noin puolen tunnin kuluttua olimme jo hotellimme kohdalla, josta kävelimme vajaassa kymmenessä minuutissa linja-autoasemalle. 🙂 Lopulta selvisi että Bastiasta etelään kulkeva tie oli tunnelissa tapahtuneen kaasuputken hajoamisen takia suljettu, joten liikenne oli täysin pysähtynyt. Varsin pian selvisi että kahden tunnin päästä lähtevään koneeseen ei millään ehditä. Siinä sitten istuimme kolmisen tuntia 15km matkalla. Lopulta pääsimme kentälle, josta saimme uudet liput seuraavan päivän ensimmäiselle lennolle. Lentokenttä ja sen seutu oli varsin autio, oli varsin jännää fiilis kävellä kilometrin päässä lentokentästä olevalle Poretta hotellille.

Bastia international Airport

Seuraavana päivänä pääsimme porttivirkailijan virkaintoilusta huolimatta koneeseen ja Pariisiin. Blue Line niminen lentoyhtiö oli varmasti tehnyt uuden ennätyksen istuimien ahtamisessa MD-83:een, penkille ei meinannut mahtua istumaan ei sitten millään.

Orlyltä matkasimme junalla Gare Du Nord asemalle, jonne jätimme tavarat shoppailun ajaksi talteen, ja josta myöhemmin menimme junalle CDG:lle. Portilla Helsingin lentoa odottaessa selvisi että koneessa oli teknisiä ongelmia liittyen tulomatkalla annettuun lisähappeen, joten kuulutuksissa puhuttiin jo koneen vaihdosta Brysselin koneeseen. Lopulta reilun tunnin odottelun jälkeen alkoi boardaus alkuperäiseen koneeseenja pääsimme vihdoin kohti kotia. Tiistaina klo 16 aikaan alkanut kotimatka oli lopulta ohi torstaina klo 01.00 kun oma tyyny ja lämmin peitto odotti kotona. Mikään ei voita omaa sänkyä!